Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Groot onderhoud Tornado 770

Groot onderhoud Tornado 770 25 nov 2020 17:09 #1231290

goed bezig, je kunt veel hulp vinden hier, de boot staat lekker droog, leuk dat je het post en deelt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 25 nov 2020 18:38 #1231321

Gaande weg weet ik de historie van de boot te achterhalen, bj 78, circa 5 eigenaren, oorspronkelijke kleur oranje, motor uit 1991.
Bij de schroefas zit een gaatje die redelijk dicht zat, is de bedoeld als wateruitlaat voor de watergesmeerde schroefas?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 25 nov 2020 18:38 #1231322

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 25 nov 2020 18:40 #1231323

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 25 nov 2020 18:42 #1231325

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 25 nov 2020 18:47 #1231327

De foto’s laten goed zien dat het kaalhalen geen overbodige luxe is. De waterdruppel op de foto is afkomstig van het roerblad, die staat nu ruim een week uit te lekken.

Volgens het bijhorende rapport uit 1991 zat er een drie bladsschroef op, nu een 2 blads. Kan deze voor meer trillingen zorgen?

Ik schuur overigens met een excentrische machine met korrel 24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 25 nov 2020 20:19 #1231347

Je gaat voortvarend te werk Franck! Mooi je enthousiasme te zien. Wanneer een tweebladsschroef goed in balans zal deze niet meer of minder trillen dan een schroef met meer bladen. Als het goed vaart, lekker laten zitten :) .
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 25 nov 2020 20:19 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 26 nov 2020 14:45 #1231565

Dank je wel Hurleyzeiler. Al heeft verder uitstel denk ik geen zin, dus hop. Ik heb vandaag het roerblad eraf gehaald, zodat ik die stukjes tussen het roerblad en schroef ook kaal kan maken.
Jammer genoeg blijkt dat de afdichting aan de onderzijde van de roerkoning te zijn weggerot en,...moet daar geen lager zitten?

Ik zag diverse opties op het internet, maar welke te (moeten) kiezen?






Laatst bewerkt: 26 nov 2020 14:47 door Franck846.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 26 nov 2020 17:12 #1231612

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7648
Ik ken de boot niet, maar ik verwacht daar een naaldlager of een bus... althans bij mijn vorige boot.

Je hebt wel een projectje in je handen :ohmy:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 26 nov 2020 20:52 #1231706

Ilex schreef :
Ik ken de boot niet, maar ik verwacht daar een naaldlager of een bus... althans bij mijn vorige boot.

Je hebt wel een projectje in je handen :ohmy:


Dat zeker. Aan het einde van de rit vaart er wel weer een goede boot in het rond. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 30 nov 2020 21:12 #1232924


Deze foto laat vreemde dingen zien.
Laatst bewerkt: 30 nov 2020 21:13 door Franck846.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 04 dec 2020 16:41 #1233785

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 04 dec 2020 16:43 #1233787

Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 04 dec 2020 16:54 #1233797

Gaande weg komen er wat werkzaamheden bij. Intussen is het 12v netwerk verplaatst en aangepast en vooral overtollige meters aan stroomdraad drastisch ingekort. Nu nog de motor instrumenten herstellen, wind en snelheid meter inbouwen en 220 volt walstroom aansluiting fatsoenlijk realiseren.

Om de roerkoning te vervangen voor een rvs exemplaar heb ik eerst ruimte gemaakt. Een deel van de kuip eruit gezaagd, dieseltank verplaatst, en een plat op de bodem liggende uitlaat / waterlock.

Deze ruimte achter de motor is nu goed bereikbaar om zaken goed aan te kunnen pakken. Er zit aan de binnenkant hier en daar schade in het polyester, op het moment dat de nieuwe roerkoning is geplaatst zal ik deze ruimte gaan lamineren en uiteindelijk afwerken met een epoxy coating in kleur en deze doortrekken naar het voorschip.

Omdat de motor nu prima bereikbaar is worden de motorsteunen vervangen, nieuwe en vooral kortere gashendel en keerkoppeling kabels gemonteerd. De motor zelf krijgt uiteraard ook een grote beurt, of de schroefas nog goed is weet ik niet, wellicht vervang ik die ook preventief.

Word vervolgd.

Edit, de reden voor deze aanpak is dat de boot vol met knutsel gehalte zit. Slecht uitgevoerd dus onbetrouwbaar.
Laatst bewerkt: 04 dec 2020 16:57 door Franck846.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 04 dec 2020 16:58 #1233802

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7648
How zeker! Jij pakt het stevig aan! Goed zo!
Blijf het volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 04 dec 2020 22:49 #1233853

Zomaar iets wat mij dan weer opvalt. De waterlock in je uitlaat die ligt op zijn kant, op deze manier heeft hij geen enkele functie die hoort rechtop te staan.

Verder; ik vind het dapper wat je aan het doen bent!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 04 dec 2020 22:59 #1233854

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1292
Waarom RVS voor de hennegatskoker? Ik zou daar zelf een glas-epoxy buis voor maken/kopen. RVS onder water heeft niet al te beste eigenschappen en verflagen houden er slecht op, zeker binnen in een buis waar je slecht bij kan.
Een buis is vrij eenvoudig zelf te lamineren om een buis heen (PVC of ander materiaal). Eerst papier er om heen rollen (hoeft maar één laag) zonder tape te gebruiken om het aan de buis te zetten. De laag tape helemaal in tapen zodat de epoxy geen hechting krijgt op de mal en dan je glas-epoxy laminaat aan brengen. De buis kan je er na drogen uit trekken omdat die los zit in het papier en vervolgens kan je het papier/tape uit de buis trekken. Werkt alleen bij relatief korte buizen, maar zo lang is je roerkoning niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 05 dec 2020 05:14 #1233862

Ik heb ooit een kort buisje (200 mm L x 70 mm D) gelamineerd om PVC buus ket laag mylarfolie. Om de Mylarfolie losmiddel.

Lossen van deze lengte viel mij al vies tegen. Lukte pas na halveren lengte (moesten ook 2 buisjes worden) en ijzagen binnenbuis tot ik deze weg kon wrikken: eruit hameren van binnenbuis zoals mijn bedoeling was bleek kansloos.

Wss deed ik iets fout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 05 dec 2020 06:15 #1233863

@Thijsnoort , Dat zijn dan dingen die tegenkom en mij daar over verbaas. Ander voorbeeld; de dieseltank vul aansluiting was een geknutselde pvc bocht met een stukje slang. Dat het heeft kunnen werken zonder lekken vond ik best bijzonder.
Laatst bewerkt: 05 dec 2020 06:23 door Franck846.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 05 dec 2020 06:22 #1233865

@Hotsnail Dat is waar, rvs is idd best lastig. Ik had bedacht om aan de de onderzijde een rvs bevestingplaat / manchet te gaan maken als waterdichte huiddoorvoer. Zelf een buis lamineren kan ook, ik weet alleen nog niet welk soort lager er nodig is.
Laatst bewerkt: 05 dec 2020 06:24 door Franck846.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 05 dec 2020 13:11 #1233936

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1292
Als lager een kunststof dat geen water op neemt, POM oid.

@ Nachtvlinder: Het lossen ging bij mij goed, moest wel wat kracht gebruiken, maar was een buis van ongeveer 1m met een binnendiameter van 22mm. Door de losse laag papier heb je denk ik net wat meer bewegingsruimte voor het lossen, je rijgt het nooit 100% strak er om heen waardoor je denk ik na het uitharden wat ruimte over houd.
Niet zelf bedacht, ook ergens op het grote boze internet tegen gekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 05 dec 2020 13:44 #1233948

HotSnail schreef :
Als lager een kunststof dat geen water op neemt, POM oid.

@ Nachtvlinder: Het lossen ging bij mij goed, moest wel wat kracht gebruiken, maar was een buis van ongeveer 1m met een binnendiameter van 22mm. Door de losse laag papier heb je denk ik net wat meer bewegingsruimte voor het lossen, je rijgt het nooit 100% strak er om heen waardoor je denk ik na het uitharden wat ruimte over houd.
Niet zelf bedacht, ook ergens op het grote boze internet tegen gekomen.

Wat ook kan, een buis eerst insmeren met vet of vaseline, dan een krant of papier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 05 dec 2020 13:47 #1233949

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 05 dec 2020 13:53 #1233950

De roerkoning is er uit, het blijkt nu dat het een oude steigerbuis is die als roerkoning dienst deed. Aan de epoxy was te zien en te voelen dat deze aansluiting nooit goed heet gezeten. Of te veel harder, of te snel met water belast. De epoxy was niet goed uitgehard.

Nu ik de schroefas / keerkoppeling bekijk dan is dit een koude verbinding, daarom mede het gestamp van de motor. Welk type zou hier goed bij passen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Tornado 770 20 dec 2020 17:01 #1238058

Een update; nieuwe en betere motorsteunen, flex koppeling, druklager met waterinjectie en een buitenschroefas lager liggen klaar voor montage. De roerkoning word rvs gemaakt die hopelijk aankomende week klaar is.

Ik heb mij bezig gehouden met de schroef en as. De schroef zat best lekker en was niet van plan los te laten, gevolg een gebroken poelie trekker.
De boel maar weer ingespoten en rustig een paar dagen laten intrekken. Vervolgens de schroef goed verhit en met een paar rukken aan de as naar binnen toe, ging de schroef er toch vanaf.
De schroefaskoker kon nu goed geïnspecteerd worden om te zien hoe het lager vast zat. Door middel van de zaag snedes en een moertje was het lager bevestigd. Na wat ruimte te hebben gemaakt in de koker, wilde het lager er niet uit, behoorlijk vast gerot.

Mede door de gaatjes die er zitten en het holle geluid in de afwerking heb ik besloten om de schroefas koker ook te verwijderen.

Wat ik hier tegen kwam was gewoon triest, slecht aangebrachte epoxy, (geen hechting) ruimtes tussen de lagen, plaatjes verroest ijzer, slecht gelaste rvs plaatjes en nog wat prut.

Constructief gezien erg zwak. De schroefas koker is een erg kort model, 50 cm, dan ben je idd heel erg beperkt met het plaatsen van een motor. De koker zat ook nog scheef, een afwijking van 1 cm naar links.

De motor wordt nu een stukje naar voren geplaatst, fundament word aangepast, de schroefas koker maak ik van carbon. De as zelf was al beschadigd, deze vervang ik ook.

De motor opstelling wordt modulair. Dat houd in dat er een soort glij fundatie wordt gemaakt. Eerst de tank, en accubak, en dan de motor. Mocht er iets stukgaan dan zijn een paar stekkers losmaken, moeren los en het spul kan er naar voren uit worden getrokken en worden gewisseld. Servicevriendelijk.

Ondertussen word er ook nog aan het motorpaneel gewerkt, toerenteller vernieuwd, brandstof en koelwater meters komen erbij. Nieuwe controle lampjes en gloeiplug. Op het paneel komt ook de walstroom aansluiting en een stevige, waterdichte stekker voor de stuurautomaat.

Word vervolgd.
Laatst bewerkt: 20 dec 2020 17:16 door Franck846.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.327 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl